header image

Mediteren in de yogales

In deze bijscholing ontwikkel en verfijn je je didactische vaardigheden om meditatie in groepen te begeleiden en krijg je inzicht in jouw specifieke kwaliteit als yogadocent.

 

Omschrijving

Mediteren is een zachtmoedige relatie aangaan met alles wat zich in het nu aandient. Binnen Samsara beschouwen we meditatie als een geïntegreerd en essentieel onderdeel van je eigen yogabeoefening en van de yogalessen die je geeft. Daarom heeft dit binnen onze opleiding een prominente plek. In het tweede studiejaar van de opleiding leren onze studenten hoe zij hun eigen meditatiebeoefening kunnen intensiveren en verdiepen. Daarnaast leren zij hoe zij meditatie op professionele wijze kunnen integreren in hun yogalessen. Vanaf het komende studiejaar is het mogelijk om deze leerlijn als bijscholing te volgen voor yogadocenten die hun eigen beoefening een impuls willen geven en didactische vaardigheden verder willen ontwikkelen. Bijscholingsstudenten volgen deze leerlijn samen met de tweedejaars studenten van de opleiding.

 

Mediteren in de yogales

De bijscholing omvat 7 bijeenkomsten van 3 uur (incl. pauze) met theoretische en praktische onderdelen. We bieden een veilige en inspirerende omgeving om te oefenen met les geven in het mediteren aan medestudenten en feedback te ontvangen op dit onderdeel. Je leert het stilzitten/mediteren inspreken, je eigen taal te zoeken, de stilte aan te reiken en in een dialoog met je medestudenten open te luisteren en inspirerende vragen te stellen.

 

De bijscholing kent 3 onderdelen die gedurende alle bijeenkomsten met wisselend accent aan bod komen:

 

1. Eigen beoefening:
Hernieuwde en onderbouwde kennismaking met je eigen beoefening en integratie in je dagelijks leven.

 

2. Didaktiek voor de yogadocent
A. Verschil en woordgebruik stilzitten / mediteren
B. Stilzitten met en zonder thema
C. Verschil loslaten en vrijlaten (vrijgeven)
D. De meditatie/het stilzitten aanreiken/inspreken (stappenplan)
E. Omgaan met weerstand; gewaarwording spanning / ontspanning, pijn
F. Effecten aandacht geven en ‘soorten’ van aandacht

 

3. Contact met de cursist

A. De dialoog

B. De kunst van het luisteren

C. De kunst van het stellen van vragen

D. professionaliseren van dit onderdeel in je lessen.

 

Huiswerkopdrachten en certificering

Deel 1: Je mediteert of doet je stilzitoefening elke dag (2 sessies van ong. 20 minuten) en je noteert de effecten van deze intensieve meditatiebeoefening. Je maakt hiervan een samenvatting in een paper van ongeveer anderhalf A4.

Deel 2: Je beschrijft n.a.v. de stilzit-/meditatielessen aan de lesgroep in maximaal 10 zinnen wat jouw specifieke kwaliteiten zijn als yogadocent.

Als bovengenoemde opdrachten als voldoende door de docenten zijn beoordeeld en niet meer dan 1 bijeenkomst is gemist, verkrijgt de cursist een certificaat.

 

Wat studenten zeggen

  • ‘De opdracht leek zo simpel: neem plaats voor de groep en ontvang feedback. Het was veel intenser dan het leek, maar even zo boeiend: authenticiteit, waardig, neutraal, snel weg, zeker, rust, beetje “boos”, zo ken ik je niet, dat zijn reacties die ik terugkrijg. Daarna volgde de opdracht: het inspreken van een les stilzitten.’
  • ‘Als ik als eerste mag, ben ik er ook weer als eerste vanaf, dacht ik nog. Maar wat een mooie opdracht en wat was het bijzonder interessant om de feedback te ontvangen en later ook te geven aan de medestudenten.’
  • ‘Feedback die is bijgebleven: voorzichtigheid, speciaal, integriteit, authenticiteit, “tot op het bot” betrouwbaarheid. Eigen inzichten: ben ik goed genoeg, bij mezelf blijven, integriteit.’
  • ‘In alles wat ik doe merk ik dat de lessen van Loes een belangrijke rode draad zijn. De waardes die ik meekrijg in de lessen en in het stilzitten belangrijk terugkerende thema’s: onderzoeken, zoeken en zijn.’
  • ‘Licht, lucht en ruimte is wat ik zocht, terugdenkend aan mijn eerste kennismaking met yoga en stilzitten. In mijn ervaringen in het verdiepende stilzitten is dat wat ik ervaar. Terwijl ik zoekend ben naar “iets” en het maar niet denk te vinden, blijkt het er al te zijn. Nu ik dit schrijf besef ik dat.’

 

Docent

Loes van der Mee, yogadocent, Gestaltpsychotherapeut en docent communicatieve vaardigheden.

 

Voor wie

Voor yogadocenten die hun didactische vaardigheden m.b.t. het begeleiden van mediteren in hun yogalessen willen oefenen in een veilige en inspirerende leeromgeving. Bij twijfel over aanwezige kennis, neem contact op via onderstaande contact gegevens.

 

Data

maandag 14 september 2020 – 13.45-17.00u
maandag 9 november 2020- 13.45-17.00u
maandag 4 januari 2021- 10.00-13.45u
maandag 11 januari 2021- 13.45-17.00u
maandag 1 februari 2021- 10.00-13.45u
dinsdag 20 april 2021 – 10.00-13.45u
maandag 31 mei 2021 – 13.45-17.00u

 

Accreditatie

De bijscholing is erkend door de Vereniging Yogadocenten Nederland met 21 punten.

Je behaalt het certificaat op het moment dat alle opdrachten zijn ingeleverd en deze voldoende zijn bevonden. Verder dien je 6 van de 7 bijeenkomsten te hebben gevolgd. Indien niet aan deze eisen wordt voldaan, ontvang je een bewijs van deelname voor de helft van het aantal punten. Het is mogelijk gemiste lesdagen in een latere bijscholing in te halen tegen een dagvergoeding van €40 per dag.

 

Locatie

Samsara Schiedam,
Korte Haven 125
3111BH Schiedam

 

Kosten en inschrijving

Deze bijscholing kost €290,-

(€90,- bij inschrijving en €200,- 30 dagen voor aanvang)

Thee is bij de prijs inbegrepen, de lunch dient zelf verzorgd te worden.

 

Inschrijven kan via het Inschrijfformulier Bijscholingen.

Een bevestiging en betalingsgegevens ontvang je binnen enkele dagen per e-mail. De inschrijving is pas definitief na ontvangst van het inschrijfgeld.

Lees ook onze voorwaarden bijscholingen.

 

Meer informatie

Coördinator van deze bijscholing: Romanie Graumans.

Heb je vragen, stel je vraag dan aan: romanie@samsara.nl

 

 

Powered by Studio van Zwet